Yoga-2

Yoga

Yoga kursutbud

Astanga My Spirit Yoga

Yoga för själen.
Här används den lugna och avslappnande delen av astanga yoga/ Raja yoga i kombination med ljud/toner/mantran för att fördjupa närvaron och frigöra spänningar på ett djupare plan.

Ljud och toner används också för att balansera chakran och sinnet.
Jatthis (rörelse) övningar som öppnar energin. Asanas(ställningar), som stärker och tänjer kroppen så den blir starkare och mer flexibel
Andnings och energiövningar (pranayamas), för att rensa kroppen på slaggprodukter, lugna ner sinnet, ge energi, släppa på spänningar och agressioner m.m.

Guidade meditationer och yogapsykologi ingår i passen.
Klassen avslutas alltid med avspänningsövningar eller guidad meditation för att få kroppen att slappna av, stessa ner och ge vila till kroppen.

I astanga my spirit yoga ges utrymme för kursledaren att improvisera utifrån gruppens behov och nivå av närvaro med syfte att frigöra individens och gruppens energinivå och medvetenhet samt främja en hälsosam och energifylld livstil.

Astanga Vinyasa Yoga

Astanga betyder åtta delar, dessa framställs av Rishi Patanjali för 2000 år sedan som.
Yama – kontroll
Niyama – riktlinjer
Asanas – kroppsställningar
Pranayamas – andningsövningar, kontroll av andningen
Pratyahara – tillbakadragande av sinnena
Dharana – koncentration
Dhyana – meditation
Samadhi – Djupgående meditation, Förening

Den fysiska delen är egentligen bara en bråkdel av det filosofiska och teoretiska.
Förenklat kan man säga att målet med yoga är ett tillstånd ett slags medvetet och fridfullt varande där man har stillat medvetandet.
Dessa åtta steg lägger vi mer fokus på under Astanga My spirit Passen.
Under Astanga vinyasa passen läggs mer betoning på det fysiska rörelserna som är en av grenarna.
Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull form av yoga.
Under passen ingår alltid Solhälsning, uthållningsövningar, stretchande övningar och avslappning.
Astanga vinyasa yoga gör kroppen starkare, smidigare och mer balanserad. Renar kroppen. Ökar energi och koncentration.

Yoga för Gravida

Gravidyoga förbereder dig inför en förlossning med bl.a. andningsövningar och rörelser för att öppna upp för att bli mer flexibel.
Ur ett yogiskt perpektiv och ayurvediskt anser man att allt du gör under graviditeten formar ditt barn och att barnet i magen uppfattar mammans känslor. Yogan gör därför både dig och ditt barn mer harmoniskt.
Yogan hjälper mamman att lyssna till sin kropp, till kroppens och fostrets behov.

När mammans nervsystem är i balans kommer fostret växa hälsosamt och med glädje.
Passen avslutas med avslappning.
Se filmen om gravid yoga på sidan om yoga.
Om du vill läsa mer kan du läsa även under flikenbehandlingar/gravid yoga &massage.

Mamma, barn yoga

Yoga för att återhämta dig efter förlossning och fylla på med ny energi. I lugn takt kan du bygga upp din kropp efter graviditeten och förlossningen och stärka upp den.
Vi gör övningar för att stärka bäckenbotten, övningar för att slappna av i axlar och nacke som man kan få ont i när man ammar och bär på sitt barn.
Vi stärker också magen och gör avslappningsövningar som kan ge ny energi efter förlorad nattsömn.
Yoga förnyar celler, kroppsvridningar gör att de inre organen får nytt blod, det aktiverar kroppens körtlar och matsmältningen och hjälper huden att dra ihop sig.

Rekommenderat är börja 6 – 8 veckor efter förlossningen. Mamman ska ha slutat blöda.
Barnen ligger intill oss på klassen.
Behöver någon amma eller byta blöja är det helt ok.
Vi skapar närhet och kärlek till barnet under bl.a. avslappningen och gör övningar som ditt barns motorik kan utvecklas av.